dimecres, 7 de febrer del 2007

200 ANYS DE COCKTAILS- 1806-2006




Escrit a L´Eco de Sitges, editat el dia 6 de maig de 2006, just quan la paraula COCKTAIL va celebrar el seu 200 ANIVERSARI, PER MOLTS ANY I PER MOLTS COCKTAILS
SALUT!



El món de la gastronomía en general i cocktelería en particular estem d´anivesari,enguany,i són ni més ni menys que 200 els anys que avui fa que es va publicar per primer cop la enigmàtica,misteriosa,llegendària i preciosa paraula "COCKTAIL",literalment cua de gall en anglès.Inspirat per l´exemple del meu pare,Carles Montserrat,la passió per la professió i la curiositat per saber el perquè i l´origen d´històries i mots de la nostra feina,i a través d´un magnífic llibre que em va regalar el meu cap,sr.Josep Luis,"Beber o no Beber"de Manuel Vázquez Montalbán,vaig fixar-me en la definició de la paraula "Cóctel:Castellanización de la expresión inglesa cocktail(cola de gallo).En inglés,designa la mezcla de licores y ha generado una cultura universal nacida en Estados Unidos a fines del siglo XIX,aunque la palabra aparece por primer vez empleada en 1806 para denominar una bebida estimulante.En 1870 se publica en Estados Unidos el primer manual de recetas.La leyenda envuelve el origen de la denominación generica (...)".¡¡1806!!aquest any en fa 200 d´aquesta primera definició impresa i publicada.Vaig seguir investigant,res difícil ni meritós,gràcies a internet avui!,i deseguida vaig trobar la confirmació,a la pàgina http://www.museumoftheamericancocktail.org/ el dia 6 de Maig de 1806,va ser primer dia que es va publicar aquesta paraula,COCKTAIL,a "The Balance and the Columbian Reposiory"a Nova York.Seguint investigant per internet sobre aquesta efemèride,he vist que a part de l´asociació "United States Bartenders´ Guild"que ho celebra el dissabte 13 ,amb un gran event a Las Vegas,cap altra asociació de barmen ho conmemora,ni la "International Bartenders Association",ni el"Club del Barman" ni la "Federación de Asociacines de Barmans de España".No sé si a nivell particular,els Cocktail Bars faran algun tipus de celebració.Jo amb els meus,ho celebraré prenent-me un cocktail.Ara,sortosament,ja podem tornar a pendre cocktails com Déu mana a Sitges,al carrer Tacó,han innaugurat recentment un bon "Cocktail Club",però el millor Cocktail Bar de "Sitges"continua estant a Sant Pere de Ribes i es diu "Ronison".Albert Montserrat Eroles.Barman(dependent de bar)